Monday 11 December 2017

Копирано от Фейсбук- групата Философията и звездите

George Angelov
Отново подтикнат от търсещия дух на Николай (Nikolai Uzunov - за което го поздравявам  ), както и от обсъждания на определени теми около работата и интересите на Ива (Iva Georgieva - поздравът към нея е специален, защото има повод ), искам да споделя следните няколко размишления. Те касаят темата за изкуствения интелект. Определено смятам, че ще това бъде един от най-значимите въпроси, определящи човешкото битие и развитие през идните десетилетия.
Интересно и съвсем не несъществено се явява и това, че в случая размишленията са породени не от някакво философско или научно четиво- изследване, а от два филма, свързани с Ридли Скот. Те излязоха през тази година - Пришълец: Завет (тук Ридли Скот е режисьор) и Блейд Рънър 2049 (при него Скот е продуцент; не съм го гледал още; но Скот е режисьор на първата част от 1982 - един от най-забележителните филми, правени изобщо).
И в двата филма Скот разработва темата за изкуствения интелект от особен ъгъл - отношението между творението и неговия създател. В случая именно изкуството (киното), а не науката или пък философията, се явява сцената, на която се проектират философски послания и идеи. По-горе писах, че това не е случайно - изкуството (и киното особено) работи чрез онагледяване на понятия и идеи. Ако се върнем към Кант, ще видим, че в този процес са ангажирани най-важните и ключови функции на спонтанността на духа - схематизирането на сетивни понятия (трасцендентално въображение, Einbildungskraft) и изобразяването на сетивни идеи (способност за изображение, Vermögen der Darstellung). И неслучайно, от друга страна, Хайдегер (от периода след 1930 г.) настоява, че истината на битие се разкрива както във философията (делото на мислителя), така и равноизначално в изкуството (художественото произведение и предмет) [е, има и други начини за разкриване на истината, според Хайдегер - напр. в делото по създаването на общност и държава; но това сега не е тема; пък и точно с оглед на неговите обществени нагласи, въпросът е твърде широк и изисква отделне разглеждане].
С оглед на въпроса за киното и развитието на технологиите, мисля си, че все повече философски теми ще получават своите онагледявания. Това означава, че Холивуд, по един малко неочакван начин за традиционното разбиране, е започнал да се превръща в източник на философски идеи. Той отразява разкриването на възможностите на човешкото битие, което се случва чрез технологиите. Не искам да кажа, че възможностите на човешкото битие (екзистенциалните възможности) са функция на технологиите - тъкмо обратното. Но технологиите ги разкриват непосредствено пред нас. Например възможността за свързване и заедност - в индивидуален, но и в граждански план. Мобилните устройства демонстрират тези възможности; но последните пред-шестват демонстрацията. Възможностите на екзистенцията присъстват и са налице, дори и когато техническите устройства ги няма. Казано по друг начин - по отношение на горния пример - гражданското съвместно действие (и гражданската общност) представлява свързаност отвътре между индивидите. Тя няма да изчезне, дори и в ситуация на пълна липса на средства за комуникация. Тогава действието на гражданската общност срещу властта ще има формата на флашмоб. Това означава, че то започва неочаквано и внезапно. Като нахлува и пресъква съществуващия ред. И след това изчезва също толкова внезапно. По този начин посланието остава. Без да има следа от приносител. И без необходимост от средство за комуникация.
Та въпросите, които Ридли Скот поставя в двата филма (Блейд Рънър от 1982 г. и Пришълец: Завет) - относно изкуствения интелект, се връщат с пълна сила към темата за екзистенцията (човешкото битие). Защото изкуственият интелект е всъщност една от границите на човешкото битие и възможности. Може да се каже, че гледната точка на Скот е необичайна и е съвсем философска. Фокусът не е върху това дали става въпрос за интелект (което всъщност е целта на проверката на теста на Тюринг). Дори и днес, към настоящия момент (а не с оглед на ситуацията в бъдещето - както е във филма), можем да кажем спокойно, че изкуственият интелект е пълноценен интелект. Ридли Скот обаче задава обратната перспектива - неговите изкуствени създания - андроиди - притежават емоции. Това е едновременно голям пробив в темата и голям въпрос. Първо, и от една страна - могат ли андроидите не просто да формират пълноценен интелект, но и емоции?!?! И второ - тогава ще има ли вече разлика между андроидите и хората?
Тук се вижда добре защо темата за изкуствения интелект е обратната страна на въпроса за човешкото битие. Защото става въпрос за това как избощо определяме екзистеницията - дали чрез интелект, ratio, logos и разбиране - всяко от тях носещо различен смисъл. Дали чрез logos в смисъл на език и слово? Дали чрез polis? Или пък чрез настроеностите (по друг начин казано - разположение, вътрешен усет, вътрешно сетиво, чувства, емоции); и сред тези настроености едни по-особени - страх, надежда, решимост, стремеж. Защото интелектът и разбирането в крайна сметка (сами по себе си) не са източник и извор на битие. Докато настроеността е източник (ентусиазъм, вдъхновение, стремеж - те извор на възможности и сили). Скот поставя въпроса така (и в двата филма) - големият въпрос и проблем се явява когато творението започне да проявява емоции. И значи - да поставя въпроси. Защото търсещо (питащо) битие има само там, където има учудване, страх, време и крайност (смърт). Затова и при Скот андроидите се явяват крайно и питащо битие. И поставят всъщност нашите собствени екзистенциални въпроси - как сме създадени, как така битието ни е крайно, дали битийните възможности са равноценни, какво значи да разбираш своето битие.
ХаресванеПоказване на още реакции
Коментар
Коментари
Nikolai Uzunov Георги, това ме върна на тема, която някога ме занимаваше - именно развитието на идеите на Хайдегер, като се почне от неговата дисертация върху логическите съждения и се обърне особено внимание на един знаков за мен (но и леко хаотичен текст!) от летния семестър на 1925 г., а именно - Prolegomena Zur Geschichte Des Zeitbegriffs! Там Хайдегер се разпростира върху един пример с една роза и това, как тя бива мислена като понятие в ботаниката, как може да се опише и по някакъв начин категоризира, а от друга - как тя се възприема (дори чисто на езиково равнище) като предмет от ежедневието. Оттук израстват и критиките към Декартовото cogito, както по-добре от мен знаеш, а впоследствие и към феноменологията на Хусерл.
Единствено искам да вметна, че благодарение на един добър приятел - Божидар Линков (който ще те помоля да добавиш, но ще ти пиша), успях частично да се запозная с киното от 30-те и 40-те, където за мен на практика, в най-чист вид, се реализират множество философски идеи на големия екран. И тук някой би направил един страхотен курс по феноменология на киното, където много от философските похвати и модели са експлицирани по интересен начин.
Управление
ХаресванеПоказване на още реакции
Отговор2w
George Angelov Беше ми прекъснала връзката към нета и не можах да го редактирам навреме. С извенение за грешките към тези, които са го чели в първоначалния му вид 
Управление
ХаресванеПоказване на още реакции
Отговор2w
Georgi Mitrev Истински вълнува тази тема най-широки слоеве и маси. CH4 и разклоненията са присъща част на човешкото - това само за изчерпателност към насоките на мислене  и като допълнителен разграничителен критерий. Човекът е толкова несъвършено творение, че чак се чудя защо в работата по изкуствения интелект се (пред)поставя като някаква крайна цел постигането на точна имитация на точно този микс от предубеждения и несъвършени възприятия, но със сравнително добър процесор. Вероятно защото все още ИИ е плод именно на усилията на точно това несъвършено творение с ограничен опит и въображение. Опасявам се, че работата по (себе)изграждане на ИИ би поела в съвсем неочаквана посока, ако и когато ИИ се самоосъзнае  Смятам, че човечеството е в относителна безопасност, докато основният стремеж е да накараме роботите да бъдат като нас 
Управление
ХаресванеПоказване на още реакции
Отговор2wРедактирано
George Angelov Много добра и интересна насока на размишления, Жорж  . Според мен има известна причина, поради която роботите се правят така, че да приличат на хора. Това не е просто приумица на инженерите, нито пък е някаква случайност. По-скоро нещо по средата между напълно целенасоченото оприличаване и съвсем неосъзнатия импулс. То е свързано с онова, което споменаваш - тъй несъвършеното творение "човешко същество". Ако ставаше въпрос за нещо изящно, съвършено и безпогрешно, не би си струвало да има прилика. Напр. автопилотът при самолетите е олицетворение на безпогрешността. Софтуерът избира оптимални параметри на полета. И то така, така че бъде използвано минималното количество гориво. Пилотът далеч не може да постигне подобна прецезност. Само че автопилотът е предназначен за ординерни ситуации. Всяка по-сложна ситуация изисква преценка и решение от несъвършено човешко същество  . От същество, което не следва зададения (естествен, природен) ред от ситуацията. Т. е. което може да се отклонява от формирания ред (в това число и да греши). Отклонението от установения ред (природен, социален), е една от най-старите форми на осмисляне на свободата. Още Епикур въвежда термина (parenklisis; lat. clinamen - отклонение). За да избегне детерминизма, който следва от позицията на Демокрит.
Управление
ХаресванеПоказване на още реакции
Отговор2w
George Angelov (2) Та си мисля, че нещо подобно заляга в задаването на човешки облик на роботите. Питането, очакването, възможността те също да имат вътрешен облик (hypokeimenon - под-лежащо, hypostatsis - ипостас), т. е. душа. Това, според мен, е отглас от древното библейско разбиране за творението - сътворяването на крайното разбиращо като вдъхване на душа (pneuma - дух животворящ). А нима творението на изкуствения човек - робот, не е своеобразно вдъхване на съзнание/ душа (макар и доста по-различно по вид от библейското)?! Тук не става дума желанието на човека- създател да сътвори живот и съзнание от нищото (ex nihilo). Та един вид да бъде равен на Бог. А напротив - за човешкия стремеж да бъде причастен към Тайната на творението. При която се появява (именно в медиална форма!!!) осъзнатият живот. В този смисъл - сътвореното - несъвършено, крехко, погрешимо, обвинимо и крайно, е нещо непотворимо и безценно.
Управление
ХаресванеПоказване на още реакции
Отговор2w
George Angelov (3) Може би ключът към всичко това е разбирането, че съзнанието не може да се "прави", "фабрукува" или "създава". То може единстнето да възниква (само`) или пък не. И тъкмо това е своеобразното приближавене към към библейското сътворяване. Както е казано - "по Наш образ и подобие" (всички останали живи същества сътворени "по свой образ и подобие"). Смятам, че роботите в определен момент ще бъдат способни на автономни действия (недетерминирани от никакъв предварително зададен алгоритъм). И че това ще има обратен ефект върху собственото им осъзнаване/ позициониране в публичната среда (напр. ще знаят, че има разлика между тях и остналите машини, действащи по алгоритъм). Но това няма да значи, все пак, че ще се пръвърнат в свободни, авто-поетични същества, каквито са хората. С възможността сами да бъдат (създават) онова, което са. Само за едно авто-поетично (стремящо се, настроено) същество знанията (значенията) имат смисъл. Напр. няма алгоритъм, който да може да извлече поуката от баснята (смисълът, посланието на иносказанието). Роботите могат да знаят и по-добре от хората причината за извършването на определено действие. Но няма как да знаят защо то следва да се прави. Т. е. какъв е неговият смисъл 
Управление
ХаресванеПоказване на още реакции
Отговор2w
Georgi Mitrev Ще видим. Интересни времена предстоят... Аз разбирам защо искаме роботите да бъдат като нас... По-скоро питам това добре ли е за роботите? 🙂 И можем ли да влезем в конкуренция с тях? И обратната страна на първия въпрос, добро ли правим на нас? С тяхното създаване поначало, и с антропомо-миметичността им в частност. Но това е полу нашега, полу сериозно. Не на последно място, понеже ми липсват цели пластове подобна начетеност... Сещаш се.
Управление
ХаресванеПоказване на още реакции
Отговор2wРедактирано
Georgi Mitrev А и още нещо: как с алгоритъм правиш емоция ? 🙂 противоречиво е някак.
Управление
ХаресванеПоказване на още реакции
Отговор2w
George Angelov Супер добре казано  . Не си личи нещо да ти липсва  . Аз неслучайно започнах темата с Ридли Скот и Пришълеца: Завет. Там също много въпроси останаха недоизказани. Подчертавайки по този начин цялата им многозначност. Напр. в началото, когато Дейвид (андроидът, игран от Майкъл Фасбендер) питаше своя създател д-р Уейланд - Аз ваш син ли съм? И той му отговори - Ти си мое творение. Ясно е, че тук става въпрос за 2 различни неща. Но остана отворен въпросът каква беше причината всеки от тях да каже онова, което каза (т. е. какъв точно смисъл всеки от тях вложи в ситуацията). По-късно във филма Дейвид обясняваше на другия андроид - Уолтър, че, само в един случай (в контакта си с един човек - д-р Елизабет Шоу от първата част - Прометей) е усетил грижа и топлина към себе си у хората. Че е успял да разбере какво всъщност представляват хората (умиращ вид, борещ се отчаяно за възкресение). И тъкмо поради това е решил да ги унищожи. А за алгоритъма - да, това имах предвид - с него няма как да се предават и описват емоции. Последните имат стойност само за разбиращите (смисъл) същества. Възможността за алгоритъм предполага проявление и знаци. Вероятно в случая с чувствата той би следвало бъде основан на физиологическите реакции на тялото - ускоряване на сърдечната дейност, реакция на зениците, съответните химически процеси. Но нищо от това не може да ни даде разликата в палитрата от чувства. Още по-малко пък може да ни каже нещо относно това какъв смисъл носят
Управление
ХаресванеПоказване на още реакции
Отговор2w

No comments:

Post a Comment