Sunday 4 August 2013

За гражданската и експертната оценка на протестите

Наред с множеството позитивни явления, свързани с граждаските протести от 2013 г., се откроява ангажиментът на множество обществени лица, интелектуалци и хуманитаристи в обсъждането и анализирането на обществено- зничимите въпроси. Днес позициите на университетски преподаватели, експерти и интелектуалци, са ясно заявени и видими в общественото пространство и дават възможност за оформяне на поле за обществен дебат. Приносът при формирането на публични дебати по най-важните въпроси за обществото, от знаещите и подготвените хора в общността, е безспорен и е от решаваща важност за развитието на публичната среда.

Смятам, обаче, че наред с безспорната полза от експертния поглед на хуманитариста (политолог, социолог, психолог), при публичните въпроси е необходимо анализът не само да удържа в съзнанието позицията на теорията, наблюдавайки "отстрани и отгоре", а и тази на гражданина, участващ в обществените процеси "отвътре". Напр. социологическата теория може да ни казва, че протестите демонстрират разпадането на локалните общности в българското общество в последните 24 г. и че това предполага още по-голямо затягане на безизходната ситуация. Но в качеството си на гражданин, анализаторът- социолог би могъл да направи различен извод относно социалните перспективи. Да речем, би могъл да уточни, че социалната теория очертава негативни тенденции, но че той, в качеството си на гражданин, подкрепя протестите. Понеже борбата срещу олигархията и политическите манишинации е от ключово значение за развитието на общността.

Това, което в случая е важно, е не абстрактната възможност за друга гледна точка на анализа, при обсъждането на обществените въпроси. Важното е фактът, че гражданското мислене не съвпада с експертната оценка на хуманитарните специалисти за обществото. Тук става въпрос за различни равнища на обсъждане на един привидно тъждествен предмет, който в единия случай схващаме със средставата на даден теоритечен инструментариум, в другия случай, обаче, преживяваме като участници в една публична практика. Нещо повече, в общностното пространство ние се събираме не като експерти или професионалисти, а тъкмо като граждани. Разликата ще бъде в това, че хуманитаристите ще бъдат аргументативно по-подготвени от останалите участници, без това да означава, че имат привилегирована гледна точка в гражданския дебат. Значи по гражданските въпроси ние сме призвани да говорим и пишем като граждани, не като експерти, т. е. аргументите и знанията на експерта следва да подпомагат гражданските решения, без да могат да ги заместват. В гражданската общност няма как да си наемем експерти, които да дадат решението, понеже самата общност я има, само доколкото участваме в нея като граждани.

Всъщност има едно знание, при което гражданското и научното действие съвпадат - това е философията, понеже тя не е специализирано (експертно), а кръгозорно, хоризонтно (категориално) знание. Не е случайно, че европейската култура и общност от своите начала при древните гърци, до днес, е основана в авто-номията на логоса - самодаването на принципите на знанието в теорията (философията, знанието само по себе си, не като приложна наука, а като теория), самодаването на принципите на общностното устройство (само-управлението на общността) в публичните дела. При древните гърци кръгозорното знание - философията и знанието за полиса (общественото устройство), е било с приоритет, и то не защото са липсвали специализирани и приложни знания, а защото са считали това знание за най-важно. Също така те са упражнявали своите граждански практики ежедневно и неразделно (т. е. пряко, не опосредствано), така, както ние в 2013 г. участваме в нашите граждански протести. Както правим днес публично своите коментари - не на агората, а на жълтите павета, по старниците на електронните медии и в дигиталните мрежи.

Днес, в анализите на колегите- хуманитаристи, е добре безспорният принос на експертното знание да се срещне с конкретните въпроси на гражданските практики. Не експертите да престанат да бъдат експерти, а да открият в себе си позицията на гражданина. Тогава често пъти негативните оценъчни квалификации по отношение на протестите – че не се предлагали решения, че липсвали лидери, че всички били купени, ще остнат от само себе си на заден план, за да покажат истинското преимущество на експертния анализ. А като граждани всички ще спечелим от многолика и активна публичност, изпълнена с аргументирани позиции.

Георги Ангелов

No comments:

Post a Comment